Sunday, August 03, 2008

STATUS MLM CNI dalam Islam....

Soalan

Assalamualaikum, saya cuma mahukan kepastian ttg MLM yg dijalankan oleh CNI. Apa yg saya tahu ia tidak menggunakan sistem pyramid, ia halal atau haram?
Soalan diterima melalui sistem SMS dari nombor:
60139323xxx

Jawapan

Saya tidak pernah membuat kajian tentang CNI

(1. tidak pernah membuat kajian tentang CNI bermakna anda tidak tahu tentang CNI,Cuma nak menyampuk tentang CNI,ingin melibatkan sama tentang CNI,mungkin berminat tentang CNI mungkin ingin mendedahkan diri anda kepada warga CNI dan banyak persoalan lain kenapa dia berada di sini untuk berbincang tentang CNI,mungkin untuk memuatkan sesuatu artikel di web anda tentang CNI-maaf ini semua andaian saya), Cuma

(2. perkataan “Cuma” hanya sebagai penyedap bicara yang boleh menjadikan alasan untuk anda berbicara tentang CNI di sini,di sana dan di situ atau di mana sahaja anda berada-maaf mungkin saya silap) seorang ahli Shariah iaitu Prof. Madya Dr Hailani Muji Tahir, pensyarah Jabatan Shariah, UKM pernah membentangkn satu kertas kerja berkenaan MLM dan CNI di Seminar Fiqh Semasa di UIAM pada tarikh 6 Ogos 2004.

( 3. ini saya tak tahu,sebab saya tak ada rakan ahli Shariah dan saya pun tak kenal dengan Prof. Madya Dr Hailani Muji Tahir, pensyarah Jabatan Shariah, UKM dan saya tak pernah baca pun kertas kerja beliau tentang MLM dan CNI tu,jika boleh besar hasrat hati saya untuk memahami/membaca/melihat/membelek-belek keseluruhan kertas kerja itu agak mudah bagi saya mengeluarkan pendapat saya bak kata orang kalau nak amalkan al-Quran jangan amalkan separuh ja,separuh lagi kita buang,begitu juga kalau nak berhujah,jangan berhujah guna point je,tapi kena ada huraian nya)


Justeru, saya petik beberpa point

(4. hanya beberapa point sahaja?)sahaja dari kajian beliau)

(5.kajian beliau?berapa tahun kajian beliau,rujukan beliau apa,dimana,nama buku rujukan beliau,buku yang telah beliau hasilkan,saya tak tahu), berkenaan MLM CNI.

( 6. jika beliau telah buat kajian selama 1-10 bulan atau 2,3,4,5,6,7,8,9,atau 10 tahun saya pasti beliau adalah seorang ahli CNI samaada aktif atau tidak aktif atau mungkin beliau bukan seorang ahli CNI yang hanya buat kajian luaran(berdasarkan maklumat awam,soal selidik) dan bukan buat kajian dalaman (merasai sendiri perjalanan system CNI)
CNI banyak melahirkan usahawan Melayu Muslim yang berjaya

( 7. alhamdulillah,ramai usahawan Melayu Muslim berjaya dalam CNI,walaupun saya masih belum lagi berjaya,kisah sirah Islam usahawan Islam banyak menyumbang dalam penyebaran Islam,hartawan di jamin masuk syurga seperti ABDUL RAHMAN DIN AUF,ABU BAKAR dll), tetapi persoalan

( 8. kenapa mesti ada persolan yang perlu di timbulkan?bila ada orang Melayu Muslim yang berjaya pasti ada persoalan,adalah lebih baik kita ingat 9/10 rezeki itu datang nya dari perniagaan, tapi tak mengapa setiap persoalan pasti ada jawapan…itu saya setuju) yang perlu ditimbulkan di sini adakah hanya kerana MLM mampu untuk meningkatkan ekonomi umat islam,

( 9. memanglah bukan MLM sahaja yang boleh meningkatkan ekonomi umat Islam,sebenarnya bertani,berternak,hatta jual besi buruk pun dapat meningkatkan ekonomi,sekali lagi 9/10 rezeki dari perniagaan) kita seolah memejamkan mata

(10. al-hamdulillah,setakat ini mata saya belum terpejam untuk membawa saya dalam diskusi ini) dan melupaskan kajian terperinci

( 11. kajian terperinci?tanggungjawab siapa nak buat kajian terperinci,sekarang ni nak buat kajian kena ada kos kajian,geran kajian yang biasanya di buat di IPT awam,agensi kerajaan dan bukan kerajaan,dan individu yang bertauliah,nak buat kajian terperinci orang awam tak da masa duk sibuk fikir harga minyak,beras,tepung,gula,tambang bas naik dll), ia perlu dilakukan

(12. memang perlu di lakukan,sekarang ni setelah kajian terperinci di buat apa yang telah di lakukan bagi memastikan MLM CNI ini selaras dengan shariah,ada tindakan,ada cadangan,kertas kerja kepada pihak pengurusan CNI bagi memastikan kajian terperinci tadi di laksana kan oleh pihak syarikat CNI?Jika ada….sila nyatakan?) bagi memastikan MLM ini selaras dengan Shariah. Tidak semestinya sesuatu yang diakui sah di sisi undang-undang itu selari dengan kehendak Shariah.

(13. memang betul,contohnya kedai arak,judi,disko sah di sisi undang-undang tetapi tidak selari dengan kehendak shariah,ada siapa nak bantah jawapan saya?)
Begitu juga aspek keraguan

( 14. aspek keraguan,keraguan datangnya dari SYAITAN) seperti samsaran ala samsarah

( 15.maaf saya tak tahu istilah ni,mungkin saya kena sambung belajar ke peringkat yang lebih tinggi lagi,sebab saya hanya ada DIPLOMA je…hehehe). Ini dilakukan oleh CNI, ternyata aspek ini terlalu menonjol dalam proses menaja atau merekrut ahli baru sehingga timbul istilah upline dan downline

( 16.hanya masalah istilah dalam bahasa Inggeris “upline dan downline” dalam bahasa mudahnya bahasa Inggeris adalah bahasa penjajah…ada sesiapa di sini yang masih takut dengan penjajah,ok kalau takut dengan penjajah saya guna bahasa melayu “UPLINE –maksudnya orang atas, DOWNLINE- maksudnya orang bawah,atau nak guna ayat yang lebih puitis UPLINE ini kita kiralah dia macam Imam dalam solat,manakala DOWNLINE ini kita kiralah dia macam makmum-dalam solat semua dapat pahala yang sama,tapi IMAM dapat istimewa sikit,sebab apa,sebabnya dia boleh cover kecacatan solat MAKMUM tapi jangan lupa MAKMUM pun ada hak..apa hak MAKMUM? Makmum boleh tegur imam jika tersalah baca,lupa ayat,kurang rakaat,jika imam tak nak dengar teguran MAKMUM,MAKMUM boleh berpisah dengan IMAM). Proses ini akan berterusan

( 17.memang proses ini berterusan,sebab itu lah dia di nama kan PLAN atau system,system hanya akan berhenti bila ada masalah)dan seseorang downline walaupun ia mempunyai upline, ia juga akan menjadi upline apabila menaja individu lain untuk menyertai CNI.

(18.memang begitu,tahniah anda faham tentang system ini,samalah jugak kalau tok imam batal solat,makmum di belakang nya boleh naik jadi Imam.)


Praktikal ini nampaknya bercanggah dengan pembrokeran yang disebut dalam Fiqh silam

( 19. Fiqh silam?WALLAHUALAM..mungkin ada perkembangan ilmu moden yang boleh di ambil sebagai sandaran hokum seperti IJMAK ULAMAK,QIAS ATAU hokum lain yang setelah melalui perbincangan mufti yang boleh mengeluarkan FATWA atau setelah semua diatas di lalui tetapi Fiqh Silam itu tetap di gunakan pun kita akur je le…nak buat apa…iye dak???) iaitu pembrokeran adalah satu aktiviti menjual atau membeli yang dilakukan seseorang terhadap orag lain yang berstatus pemilik ( malik) dan upah diberikan kepadanya atas usaha yang dilakukan itu dan bukan dilakukan daripada seorang broker ke atas broker yang lain. Ini adalah kerana broker bertindak sebagai orang tengah ( mutawassit) iaitu ia berperanan sebagai orang yang mempertemukan dua kepentingan yang berbeza; kepentingan pembeli dan penjual

(20. Bab broker ini saya lemah sikit, lagi pun saya ini tak terlibat dalam pembrokeran,yang saya musykil CNI ini pembrokeran ke peruncitan ke apa?sila beri jawapan anda di sini…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… sebab saya study ekonomi mikro dan makro tak abis dan gagal ekonomi dalam STPM tapi dalam Ekonomi Asas SPM saya dapat gred 3) ( Muhammad Zukery Hashim, MLM Mengayakan orang atas?,

(21. MLM Mengayakan orang atas?kenapa mesti ada tanda soal(?)…makna nya perlu ada jawapan!...so apa bezanya jika kita beli di kedai runcit…sapa yang kaya?) Usahawan Sukses, Sept 2003, hlm 48)
Selain dari dua isu utama yang diketengahkan, isu pemberian bonus dalam CNO

( 22. Kesilapan ejaan perlu di perbetulkan)juga perlu diteliti. Ini kerana setiap pembelian downline, upline akan menerima PV atau BV secara tidak langsung kerana setiap akhir bulan, CNI akan mengira jumlah PV dan BV secara keseluruhannya dan ditambah dengan pembelian upline tersebut. Jika jumlah ini mencapai jumlah PV dan BV yang ditentukan, upline tersbeut akan dinaikkan pangkat dan diberikan bonus seperti yang dijanjikan. Ini menampakkan seolah-olah

(23. kenapa guna perkataan seolah-olah,seolah-olah ini biasanya perkataan yang digunakan oleh orang yang tidak berpuas hati dengan kesenangan orang lain-maaf saya jika silap) upline tersebut mendapat hasil tanpa melakukan usaha sewajarnya

(24. Siapa tahu upline tu mendapat hasil tanpa melakukan usaha yang sewajarnya?Ada anda Tanya apa yang upline tu buat kah?Ada anda Tanya upline tu usahakan apa-apa sehingga dia dapat hasilnya..untuk saya tak di anggap merapu dalam hal nii..saya berilah dalil tentang apa yang kita usahakan …Surah AL-Anaam(6) ayat 3,Surah Al-Baqarah (2) ayat 110,Surah Al-Baqarah (2) ayat 134,sebenarnya banyak lagi ayat tentang usaha ini…tak dapat saya nak jelaskan…takut lari konteks…WALLAHUALAM..). Upline tersebut berada di atas hasil daripada PV dan BV terkumpul hasil daripada pembelian downline

(25. Cuba fahami ayat al-Quran ini surah al-baqarah ayat 261…bagi yang bukan beragama Islam eloklah saya sertakan maksudnya supaya senang nak baca Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani“ Perumpamaan (nafkah yang di keluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan harta nya di jalan Allah * (* pengertian menafkahkan hartanya di jalan Allah meliputi belanja untuk kepentingan jihad, pembangunan perguruan,rumah sakit, usaha penyelidikan ilmiah dan lain-lain) adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir,pada tiap-tiap bulir seratus biji.Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang dia kehendaki.Dan Allah Maha Luas (kurnia nya) lagi Maha Mengetahui.”). Adakah perniagaan seperti ini diharuskan dalam Islam?

(26. Kenapa anda bertanya dan anda tidak menjawab nya sendiri?Kenapa anda mesti membiarkan kami terpingga-pingga untuk mencarikan jawapannya?Jika begitu,saya ingin bertanya….adakah perniagaan ini diharuskan?Hukum Islam ada LIMA wajib,haram,sunat,harus dan makhruh…..apa maksud HARUS?Harus jika kita buat tak dapat pahala dan tak jugak dapat dosa…kalau saya silap tolong betulkan…kalau saya lupa tolong berikan saya ROYAL GINGKO sebab selama 8 tahun saya jadi ahli CNI saya masih tak mampu beli ROYAL GINGKO…manakala amalan HARUS pula antara lain yang saya ajar dengan murid-murid sekolah rendah (kira tahap level rendah lah ni ) ialah amalan HARUS seperti MANDI,TIDUR,BEKERJASAMA DAN BERKENDERAAN…)

Rasanya…cukuplah komen saya buat kali ni…jika ada masa saya akan sambung komen saya untuk masalah di bawah ni pulak…bukan nya apa..saya tak dapat buat apa-apa lagi hari ni sejak pagi tadi bila terima emel ni(tentang status MLM CNI ini)..nak mandi,sarapan,sempat minum TONGKAT ALI KOPI CNI ja tadi( hehehehe..promosi lagi Jangan Mareeehhh…)
Ok lah..apa yang baik dating nya dari Allah S.W.T. yang memberikan saya kudrat untuk menaip dan memberikan idea-idea ni…yang tak baik tu dating nya dari kelemahan diri saya sendiri…

Assalamuaalaikum…3/7/2008….mula menaip 8.30 habis taip dan masuk blog jam

No comments: